Nepromarněte svůj život. Žijte tady a teď

Realita

Realita

 

 

 

 

 

Svůj život málokdy žijeme v přítomnosti. Promítněte si, jak často myslíte na to, co bylo a na to, co bude. Navíc si vytváříme spoustu domněnek, nepřesných hodnocení, která pak hrají roli v našem rozhodování a prožívání. Vlastně si tím ubližujeme.
A jen málo času trávíme tady a teď.

Zkusme se teď projít naším myšlením. Zamyslete se, kolik času trávíte v minulosti. Člověk, který nás naštval, nám spotřebuje spoustu času i energie. Přitom minulost už nezměníme. Často si také říkáme: „Že já jsem to neudělal jinak.“ My jsme to ale nemohli udělat jinak. Neměli jsme současné zkušenosti, znalosti, dovednosti. Tenkrát jsme to udělali nejlépe, jak jsme v té chvíli uměli.

Zamyslete se také, kolik času strávíte přemýšlením nad budoucností. Myslíme na to, jak dopadne naše prezentace, naše jednání. Navíc nepřemýšlíme o tom, že to dopadne dobře, ale rádi se trápíme tím, že to spíše nedopadne. Přitom to vůbec nevíme.

Proč je užitečné trávit čas v přítomnosti?

Jediné co můžeme udělat, je trávit čas přítomností. Jen teď a tady můžeme vytvářet svou budoucnost. Můžeme udělat všechno proto, aby to vyšlo. Je to docela užitečné. Když totiž jen přemýšlíme o tom, že to nemusí vyjít,  pravděpodobně se to i stane.

Část našeho mozku, mozek plazů, je totiž úžasný, když nás chrání před nebezpečím. Umí zareagovat ještě rychleji, než si nebezpečí uvědomíme. Ruka včas ucukne, když se dotkneme horkého předmětu. Jenže tato část mozku neví, co je reálné nebezpečí a co jsme si jako nebezpečí my sami vyhodnotili. Když se situace bojíme, mozek nastartuje a začne reagovat tak, jak je naučený. Umí ale jen tyto reakce: Boj, strnutí, útěk. Místo abychom řešili a něco udělali, většinou utíkáme.

Neříkám tím, že nemá smysl se věnovat minulosti a budoucnosti. Jen říkám, že stačí se z minulosti poučit a na budoucnost dobře připravit, ale nenechat se jimi ubíjet, věnovat jim tolik energie a času. Než abychom příliš přemýšleli nad tím, jak to dopadne, radši to udělejme. A zkusme to udělat dobře.

Přítomnost je potřeba i správně vnímat

Nestačí nám ale jen trávit čas v přítomnosti. Důležité je také ji správně vnímat. V tom totiž děláme spoustu chyb:

1.     Vytváříme si domněnky:

Nesprávně hodnotíme, co se právě děje. Přidáváme si k tomu podvědomě spoustu nánosů. Je pro nás těžké očistit realitu od svých emocí. Vadí nám, JAK nám někdo něco řekl, místo abychom přemýšleli, CO nám říká.

2.     Nemáme zpracované vlastní já:

Málokdo si dobře uvědomuje své silné a slabé stránky. Když je dobře známe a jsme si jistí sami sebou, těžko do nás může někdo kopnout. Těžko nás pak může urazit. Když nám řekne, jací podle něj jsme, víme jistě, že takoví nejsme a že je to jen jeho pohled, který nám ani nevadí, protože není pravdivý.

3.      Jsme závislí na názorech druhých:

Když nemáme dobře zpracované vlastní , dáváme druhým obrovskou moc. Místo abychom se snažili být spokojení sami se sebou, naši hodnotu určují ti, kdo na nás mají názor. A protože se různí lidé v různých hodnoceních liší, slyšíme o sobě spoustu protichůdných názorů. Vznikají tak vnitřní konflikty. Pak nemůžeme nikdy být spokojení. Nikdy totiž neuděláme věci dobře podle názoru všech.

Zkuste několik cvičení:

1. Identifikujte spouštěče svých emocí:

Sepište si 10 charakteristik, jak chcete být vnímaní. Pak 10 charakteristik, jak nechcete být vnímaní. To jsou naše spouštěče. Tyto charakteristiky totiž chceme splňovat. Když získáme jen pocit, že nás ostatní vidí jinak, spustí se naše emoce. Buď jejich názor přijmeme a trápíme se, nebo zaútočíme.

2. Uvědomujte si tady a teď:

Uvědomovat si přítomnost není tak těžké. Stačí jednoduché pravidelné cvičení. Zkuste být tady a teď, když myjete hrnek. Uvědomujte si, jakou má voda teplotu, jaký tvar má hrnek, jak vypadá. Zkuste být tady a teď, když pijete kávu. Uvědomujte si, jak se vám hrnek drží, jakou má káva vůni, chuť, jaký pocit ve vás vyvolává, co se kolem vás právě děje. Zkuste být tady a teď, když se sprchujete. Uvědomujte si, jakou má voda teplotu, jakou vůni má šampon, užívejte si dotyky, pěnu, své pocity. Nemyslete při tom na práci a další úkoly.

3. Minutová meditace:

Zkuste krátké cvičení, které vám umožní uvědomovat si lépe realitu a trénovat zaměření pozornosti. Každých 10 vteřin sledujte jen jednu jedinou věc. Nic víc. Když se pozornost začne tříštit, zaměřte se na další věc. Ale sledujte jen ji.

4. Držte si od sebe odstup:

Často se u nás střídají různé pocity. Někdy nám připadá, že jsme skvělí a všechno je super. Jindy si připadáme jako nuly. Někdy se ty pocity střídají i v průběhu jediného dne. Zkuste si sami sebe představit jinak.

Na škále vpravo dole jsou naše pocity. Někdy si připadáme skvěle, jindy hrozně. To jsou ale jen naše myšlenky. Zkuste si sami sebe představit mimo tuto škálu. Vaše totiž zůstává stejné, ať si teď zrovna o sobě myslíte cokoli. Stejně tak je to s názory ostatních na vás. Můžou být na škále kdekoli. Ale VY zůstáváte stejní.JÁ

 

Autor článku:

Fotka_garant_Jirka DaníčekJirka Daníček
Kouč, trenér

www.jiridanicek.cz
linkedinProfil na Koučinkportálu

The following two tabs change content below.

Jiří Daníček

Aktuální články od: Jiří Daníček (více)

Sdílet článek