LUCIE HAVLÍKOVÁ z T-MOBILE: Hlavní je respekt k člověku a k metodě

Přinášíme Vám druhou část rozhovoru s Lucii Havlíkovou o interním koučování v T-Mobile.

První část rozhovoru zaměřenou na firemní koučovací projekt přihlášený v roce 2015 do soutěže ICF ČR, jste si mohli přečíst minule.

 

Lucko, kolik máte v T-Mobile celkem koučů?

V T-Mobile máme dva typy koučů interní, kteří koučují nad rámec své vlastní práce, prostě proto, že tomu věří, baví je to a dává jim to smysl. Po propojení s kouči ze Slovak Telekom v létě 2016 je nás 26. Vedle toho máme dva kouče, kteří se tomu věnují na plný úvazek a působí na našich prodejnách.

Je to dostatečný počet pro T-Mobile
i Slovak Telekom?

Aktuálně ano, i když, zejména u týmových koučinků a sociomapovaní někdy zadavatel a kouč musí pečlivě ladit konkrétní termín realizace. Máme i alternativu pro individuální koučink – workshopy, kde můžeme pomoct více lidem najednou.

Navíc, abychom se neustále prakticky rozvíjeli, nabízíme naše služby i mezifiremně do spřátelených firem, kde je o naše kouče v poslední době velký zájem 🙂 a pomáháme v rámci našich CSR aktivit třeba koučinkem pro neziskovky.

V tuto chvíli jsou tedy nabídka a poptávka relativně vyrovnané. Jak to bude vypadat dál, díky propojení se Slovak Telekom, to uvidíme.

Kdo se může vůbec v T-Mobile stát interním koučem?

Kdokoli (usmívá se). V T-Mobile jsme zaváděli interní koučink, abychom se ještě více posunuli ke koučující firemní kultuře, která staví na odpovědnosti každého člověka, na vzájemném respektu a na tom, že když vytvoříte člověku prostor, aby hledat své řešení nebo se rozvíjel svou cestou, je to to, co je pro něj i pro společnost to nejpřínosnější.

Při prvním výběru koučů jsme měli 2 cíle:

  1. sestavit pool interních koučů
  2. rozšířit mezi manažery hlubší povědomí o koučinku

Oslovili jsme manažery a zeptali jsme se, pro koho je koučování zajímavé. Pak jsme prostřednictvím velmi intenzivního AC vybrali první vlnu koučů. Prošli certifikovanými výcviky s celosvětově uznávanými kouči a začali koučovat. Lidé i jejich okolí se pro koučink nadchli a začali se objevovat další zájemci a tak jsme pokračovali ve vlnách dále. Ne všichni koučují dodnes, stále ale využívají koučink při vedení lidí a šíří koučovací principy dále a tím naplňují ten druhý cíl.

Interní koučové koučují nad rámec své práce. Jak moc je to zatěžuje?

Nezatěžuje je to, dělá jim to radost (úsměv). Je to opravdu tak, že koučink dělají lidé nad rámec své práce, ale dělají to ti lidé, kteří tomu věří, kterým to dává smysl a něco jim to přináší. Je to naprosto dobrovolné a kdykoli koučové potřebují, mohou přepnout do tzv. “sleeping modu”, kdy nekoučují. Mají jen minimální povinnou hranici odkoučovaných hodin ročně, aby si udrželi koučovací know how. Kapacity si řídí sami. Stavíme na osobní odpovědnosti. A o to víc si jejich práce vážím. Vím, že to s časem není vždy jednoduché. Za každou odkoučovanou hodinou vidím velké nasazení někoho, kdo to dělá s tou nejlepší možnou motivací.

A co interní klienti, kteří koučink využívají. Jaké podmínky mají oni?

Koučink v současné době nabízíme všem zaměstnancům v Čechách i na Slovensku. Jediný jednoznačně daný limit je, že primární téma musí být pracovní. Naším hlavním cílem je, aby zaměstnanec dělal dobrou práci a byl v ní spokojený.

Jak je do toho zapojen manažer?

Zapojení nadřízeného je jeden z klíčových bodů. Nejdřív se schází kouč s koučovaným a ujasňují si první verzi zadání koučování. Koučovaný pak zapojí do upřesnění tématu svého nadřízeného. Upřesnění a potvrzení konkrétního cíle probíhá ve dvojici koučovaný – manažer nebo ve triádě s koučem, kde kouč funguje jako moderátor setkání.  Komunikace s nadřízeným v průběhu koučinku je jen na koučovaném. Vyhodnocení na závěr probíhá opět ve dvojici nebo v triádě. Vždy se držíme etického kodexu.

Co je v T-Mobile nového a co chystáte?

Žijeme propojováním T-Mobile ČR a Slovak Telecom. Interní kouče jsme už propojili a znovu intenzivně podporujeme manažery, kteří jsou díky integraci opět v jednom kole. V podstatě opakujeme celý projekt z roku 2015 znovu, tentokrát s většími zkušenostmi a trochu jinak. Navíc máme na stole “národní odlišnosti” a hlavně 300 i více km dělící části týmů od sebe. Takže o novinky máme postaráno.

Vedle toho nejen v koučinku žijeme mezifiremní inspirací. Začali jsme spolupracovat s kouči napříč firmami. Na intranetu už máme sdílené profily koučů z ostatních firem a nabízíme jejich služby i našim lidem. Naši koučové tak mají navíc možnost setkat se s koučovanými z jiných firem a získat novou zkušenost. Zrovna dnes jsem propojovala jednoho našeho kouče se zájemcem z České spořitelny… Touto spoluprací se vedle toho otevírá obrovský prostor pro rozvoj interních koučů. Lépe se složí skupina pro trénink, můžeme nahlédnout pod pokličku interního koučinku v jiné firmě, sdílet best practice apod.

Mezifiremní výměna koučů. To je skvělá myšlenka, jak vznikla?

My už dlouhodobě spolupracujeme s různými firmami v rámci komunity “Together to grow” (dále jen T2G), která byla primárně zaměřena na mentoring. U toho jsme se potkali a zjistili jsme, že se staráme i o kouče a vznikla myšlenka na spolupráci i v této oblasti. Začali jsme na začátku roku 2016, kdy u nás v T-Mobile byla Marilyn Atkinson. Pozvali jsme kouče z jiných společností, nasdíleli náklady, neformálně se poznali… a myšlenka byla na světě. Spojil se T-Mobile, ČSOB, ČS, ČEZ, ŠPI, KOOPERATIVA, Raiffeisen banka, Moneta a částečně také IBM.

Mohou se ke spolupráci připojit další firmy? Jaké podmínky musejí splnit?

To je moc hezká otázka. To, co teď funguje, vzniklo přirozeně. Sešly se firmy, které se znají a důvěřují si. Firmy, kde funguje koučink opravdu jako koučink podle ICF, nepoužívá se tedy jen jako moderní název. Zatím jsme se dohodli, že nebudeme toto spontánně vzniklé jádro rozšiřovat. Chceme si to nejprve vyzkoušet, otestovat, vyladit a pak třeba připojit další firmy. Nejprve se na tom chceme něco naučit, a když se to osvědčí, můžeme jít do dalších věcí.

Díky tomu neřešíme zatím žádné velké společné procesy. Jednotlivosti řeší jen Ti, kterých se to bezprostředně týká. Základní principy jsou nastaveny, stejně tak jednotlivé firemní zásady, ale není nastaven detailní systém. Chtěli jsme to uvést co nejdříve k životu, ne nastavovat hromady pravidel o fungování. Zkoušíme, prototypizujeme, a když narazíme, zkusíme to jinak. Hlavní je respekt k člověku a k metodě.

Na závěr by mě zajímalo, co dává vaše práce Vám osobně?

To je snadné. Pracuju ve společnosti, která vytváří prostor pro to, čemu věřím. A pracuju s lidmi, kteří chtějí nad rámec své práce dělat to, co jim dává smysl, a pomáhají tím rozvíjet druhé. To zní skoro jako popis práce snů, ne? 😉

To ano Lucko. Moc Vám děkuji za příjemný rozhovor a přeji, aby se Vám nejen Vaše pracovní sny i nadále plnily.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Mohlo by se vám líbit...