Prvních 10 tipů, jak se motivovat a vydržet na cestě za svým cílem

Disciplína. Slovo, které ve většině z nás evokuje vojnu, teror a trest. A přitom je v ní schovaná radost z úspěchu a pocit z dobře vykonané práce. Neříkejme jí disciplína, resp. vůbec o ní nemluvme. Podívejme se spíše na to, jak se motivovat a průběžně nakopávat na cestě, na kterou jste se vydali.

Je jedno, jestli jste začali cvičit, běhat, hubnout, podnikat, měnit své myšlení na pozitivní, pravidelně číst atp. Všechny tyto činnosti mají jedno společné, a tím je motivace. Motivace nejen začít, ale hlavně VYDRŽET.

Mám pro vás prvních deset tipů, jak vydržet u svého nadšení a dosáhnout svého vysněného cíle. Inspirovala jsem se u Leo Babauty, od kterého jsem přečetla pár skvělých knížek, které pomáhají zjednodušovat život v dnešním přetechnizovaném světě.

 

Tip #1 – Zaznamenávejte si svůj posun/pokrok

Veďte si jednoduché záznamy o tom, jak se vám daří naplňovat vaše cíle, co jste za daný den udělali nebo zda jste to vůbec udělali. V praxi to znamená například odškrtnout si, že jsem odcvičila deset sedů-lehů, ušla dva kilometry, přečetla dvě stránky knihy.

Já si konkrétně vedu záznamy o tom, jak se mi daří běhat. Vloni na podzim jsem po dlouhém odkládání začala. Sleduji svůj trénink pomocí aplikace, která uchovává záznamy za mne. Zpětně pak vidím, jak často běhám, jakou vzdálenost a za jaký čas jsem uběhla, jak se lepším a jak se mi obecně v běhání daří.

 

Tip #2 – Držte se zpátky, netlačte na pilu

I když si na začátku myslíte, že všechno zvládnete, nedovolte sami sobě se o to vůbec pokoušet. Udělejte maximálně padesát procent toho, čeho si myslíte, že jste schopni. Nepřeceňujte své síly. Poté, co např. uběhnete svůj první kilometr, podívejte se zpětně na svůj trénink a vyhodnoťte, zda příště například zkusíte uběhnout o dvě stě metrů více. Takto si udržíte energii, která vás bude motivovat postupovat vpřed.

Když jsem začala běhat, měla jsem v sobě hodně chuti a motivace. I když jsem na začátku skoro nic neuběhla, věděla jsem, že se můj výkon časem zlepší. Nicméně jsem chtěla svých vysněných pět kilometrů na jeden zátah uběhnout co nejdříve. A víte, co se stalo? Po snadném startu jsem po zhruba tři sta metrech téměř vypustila duši.

 

Tip #3 – Najděte si on-line/off-line skupinu lidí, která vás podpoří v motivaci a přidejte se k ní

Internet je plný lidí, kteří se druží v různých skupinách. Například Facebook je plný takových skupin. Lidé v nich sdílejí své problémy, úspěchy, neúspěchy, hledají inspiraci a pomáhají si navzájem. Ve více lidech se to lépe táhne a pocit, že ostatní mají stejné trampoty jako vy, vás uklidní.

Osobně jsem členem několika skupin, ve kterých hledám inspiraci ke svému podnikání, rozvoji i běhání. Hledám odpovědi na své otázky a zároveň svými reakcemi pomáhám druhým. Princip vzájemného sdílení zkušeností a inspirace zde funguje velmi dobře.

 

Tip #4 – Umístěte na viditelné místo obrázek svého cíle, abyste ho měli často na očích

Když něco často vidíte, drží se vás to jako klíště. Znám lidi, kteří si vyvěšují na ledničku svou fotku z doby, kdy byli ještě hubení. Být štíhlý nebo alespoň zhubnout, je jejich cíl a každý pohled na takovou fotku jim umožňuje soustředit se na cíl a určuje jejich chování a konání.

Osobně mám na viditelném místě umístěnou knihu Podnikání z pláže, která mi neustále připomíná, že se chci věnovat psaní článků, e-booků a převádět část své práce do internetového světa.

V obýváku na křesle, na kterém sedávám, mám zase knihu od odborníka na běhání. Nejen, že z ní čerpám rady a inspiraci, ale hlavně mi připomíná mé rozhodnutí běhat.

 

Tip #5 – Najděte si pro svůj cíl parťáka

Jak se říká: „Ve dvou se to lépe táhne“, a tak, pokud vám to vyhovuje, najděte si parťáka, se kterým se můžete navzájem podporovat jíst zdravě, cvičit, řídit svůj finanční rozpočet. Může to být kamarád/ka, manžel/ka, soused/ka, zkrátka kdokoliv, kdo má podobný cíl. Pomůže vám získávat zas a znova motivaci, pokud o ní budete přicházet.

Přiznám se, že parťáka na běhání většinou nemám. Vyhovuje mi, že si své tempo určuji sama a také mohu za běhu přemýšlet. Zjistila jsem ale, že mi vnitřně pomáhá, když potkávám jiné běžce. Pocit, že v tom nejsem sama, mne posiluje. Někdy zlanařím děti, které mě se svými koloběžkami doprovází a trénink mi tak rychleji ubíhá. Navíc se od nich během takto společně stráveného času dozvím spoustu věcí, což napomáhá naší komunikaci a důvěře.

 

Tip #6 – Prostě začněte

Nepřemýšlejte nad tím, jak je to těžké po celém dni v práci si připravit zdravou večeři, jak se vám nechce cvičit, když jste úplně vyřízení. Prostě to udělejte. Energii, kterou vkládáte do přemýšlení nad tím, jak je to těžké a jak se vám stráášně nechce, využijte pro správnou věc. A tím je další pomyslný krok na vaší cestě za vysněnou štíhlou postavou nebo uběhnutými pěti kilometry. Jak říká můj oblíbený slovenský lektor Peter Urbanec: „Zodvihni zadok, rozum sa pridá, nie?“ 🙂

 

Tip #7 – Najděte si v tom zálibu

Pokud chcete zhubnout, uběhnout pět kilometrů naráz, jíst zdravě, rozjet podnikání, čeká vás určitě těžká práce. Těžká práce znamená velkou námahu (nejen fyzickou), a proto je důležité si ze svých aktivit udělat zálibu. Když je totiž budete vnímat jako odměnu, začnete se na ně těšit.

Po měsíci běhání jsem se na každý další běh začala těšit. Běhám třikrát až čtyřikrát týdně. Snažím se dodržovat pravidelné dny, pokud je to alespoň trochu možné. Vždy se na každý další běh těším, protože příjemné pocity a energii, které mi přináší, jsou k nezaplacení. O vzrůstající fyzické kondici nemluvě.

 

Tip #8 – Dejte tomu čas, obrňte se trpělivostí

Řada z nás chce vidět výsledky svého snažení co nejrychleji. V dnešním uspěchaném světě, kde můžeme mít mnoho věcí téměř okamžitě, je těžké být trpělivý. Cíle ale nedosáhneme přes noc.

Když jsem začala běhat, tak jsem si myslela, že hned napoprvé musím uběhnout třeba i kilometr v kuse. Jenže moje tělo nebylo na takovou zátěž zvyklé, tak řeklo dost a od běhání mě drželo v uctivé vzdálenosti dobré dva měsíce. Natažené šlachy na obou nohách, které byly zvyklé chodit jen na podpatcích, mi řekly: „Dost, musíš změnit přístup, přepískla jsi to.“

A tak jsem začala znovu, zvolna, postupně, tentokrát už vyzbrojena radami zkušenějších. Hlavně netlačit na pilu.

 

Tip #9 – Svůj cíl si rozdělte na mini-cíle

Steak také nesníte najednou. Rozkrájíte ho na menší stravitelná sousta. Stejné je to s rozdělením velkého cíle na menší, dílčí cíle, kterých dosáhneme snadněji.

Přemýšlejte nad tím, na jaké mini-cíle můžete svůj velký cíl „rozkrájet“. Vždycky, když dosáhnete svého mini-cíle, budete mít radost, která vás bude motivovat se nevzdávat a pokračovat ve svém úsilí dál.

 

Tip #10 – Často se odměňujte

Za splnění svého cíle se odměňte, ale nejen to. Odměňujte se vždycky i za dosažení mini-cíle. Odměnu volte vždy adekvátní velikosti cíle. Je nesmysl si koupit okružní plavbu po Karibiku za to, že uběhnu svých pět kilometrů v kuse, ale nové běžecké boty bych si koupit mohla :-).

Pokud držíte dietu a daří se vám shazovat kila, můžete si čas od času dopřát čokoládu nebo jinou „zakázanou“ dobrotu. Budete to brát jako odměnu, na kterou se budete těšit.

 

Jestli vás některý z výše uvedených tipů zaujal, vyzkoušejte ho. Na každého z nás platí něco jiného, a tak se může stát, že vám bude vyhovovat jen některý z mých tipů nebo dokonce jen jeden. Nevadí. Dobře, že aspoň jeden. Pokud vám pomůže se soustředit na cestě za nezávislým podnikáním, shozenými kily, uběhnutými kilometry nebo vlastním bydlením, zaplať pánbůh za něj.

 

Příště pro vás budu mít další várku tipů, tak se na ně těšte.

The following two tabs change content below.

Mohlo by se vám líbit...