Vnitřní klid a duševní rovnováha můžou být tím správným klíčem k vítězství

medaileJako sportovní kouč jsem si uvědomila, že každý sportovec, se kterým spolupracuji, většinou řeší ten samý problém. Nedokáže udržet vnitřní klid a duševní rovnováhu v extrémní situaci!

Ať už je to tréma, nezvládání tlaku nebo stres, výsledkem je to, že veškeré zdroje způsobující jeho potíže se odrazí na jeho snížené výkonnosti. V náročných situacích si nedokáže navodit stav vnitřního klidu a začne podléhat negativním faktorům. Místo toho, aby se zmobilizoval a hledal způsoby, které mu pomůžou získat potřebnou duševní rovnováhu a zaměřit pozornost na výkon, se jeho mysl dostává, mimo jeho kontrolu. To způsobuje ještě větší psychickou nestabilitu a je nemožné, aby za těchto okolností dokázal podat maximální výkon. Pokud nemá s mentálním tréninkem zkušenosti, neumí si sám poradit, je zoufalý, ztrácí motivaci a v některých případech uvažuje i o konci kariéry.

Odhlodlání sportovce je vždy obrovské

Nejraději jsem, když mě sportovec kontaktuje sám, bez donucení trenéra nebo rodičů, že potřebuje v této situaci pomoci. Často slyším větu: „Trenérko, můžete mi pomoci.“ Moje odpověď zní: „Ano, pokud to skutečně chceš sám a jsi ochoten na sobě tvrdě pracovat a učit se nové věci.“ Tehdy se jim rozzáří oči, a já nepochybuji o tom, že jim dokážu pomoci. Odhodlání sportovce je vždy obrovské, málokdo pracuje na sobě tak intenzivně jako právě profesionální sportovci. Jejich výhodou je i skvělá schopnost práce s emocemi. Dokáží je identifikovat, pracovat s nimi a to přináší rychlejší výsledky.

Proč to tak je?

Sportovci si často sahají na úplné dno, zažívají obrovské psychické i fyzické vypětí. Jestli je to trénink nebo závod, kde jdou často na hranici svých možností, neodradí je to. Jsou schopni překonat tu psychickou i fyzickou bolest a jít si za svým cílem dál. Věřte mi, že trénovat přes bolest je na jejich každodenním pořádku a na druhý den je zase čeká trénink a vypětí. Sama jsem zažila stavy, kdy jsem po tréninku sotva „dokulhala“ na masážní lůžko a pak jsem šla se svalovou horečkou domů. V té chvíli, jsem měla chuť toho nechat, ale ráno jsem opět vstala a znovu šla na trénink, který byl opět zkouškou mých psychických i fyzických schopností. Co tedy sportovce pohání? Silná touha dosáhnout svého cíle, svého vítězství! Mé působení ve vrcholovém sportu mi umožnuje v současné pozici sportovního kouče více pochopit jejich situaci, emoční vypětí a veškeré stavy, které jsem v průběhu své sportovní kariéry prožívala taky. Dokážu jim lépe naslouchat, pochopit je a vidět věci, které často „stojí“ za jejich slovy. V tomhle případě mi má intuice často napoví věci, které zrcadlí vnitřní stav sportovce a úžasným způsobem nás posunou dál.

A co tedy znamená vnitřní klid a duševní rovnováha?

Říkám tomu „srovnané myšlení“, které sportovci pomůže identifikovat své zdroje potíží a následně aplikovat strategie, vedoucí k pozitivní změně – dosažení vnitřního klidu. Vnitřní klid a duševní rovnováha mu pomůžou udržet si sebedůvěru, sebejistotu a nadále také v případě neúspěchu věřit ve vlastní schopnosti! To je pro sportovce klíčový moment! Aby i v situaci, kdy se mu tolik nedaří, nepodléhal negativním emocím, více přemýšlet o dané situaci, jednal s rozvahou a dokázal čelit závodnímu tlaku. Jednoduše řečeno, pokud je schopen ovládnout svoji mysl „on se stává pánem každé situace“ a s rozvahou dokáže najít řešení. Skvělá zpráva pro sportovce je, že duševní rovnováha není vrozené mentální nastavení, ale dá se získat a posilovat usilovným mentálním tréninkem.

Jaké strategie přispívají k získání vnitřního klidu
a duševní rovnováhy?

1. URČIT SI SVÉ CÍLE – dlouhodobé i krátkodobé
Vytvořit si seznam metod a postupů k nim a průběžně je kontrolovat, hodnotit a v případě potřeby upravovat.

2. TRÉNINK POZORNOSTI
Přijmout a smířit se s věcmi, které nejdou změnit. Zabývat se věcmi, které mohu ovlivnit a soustředit se na přítomný okamžik. Zaměřit pozornost správným směrem – má omezenou kapacitu. Nikdy se nesoustředit na chyby, ale na to, čeho chceme dosáhnout.

3. ZACHOVAT KLIDNOU MYSL A NEHODNOTIT SITUACI HNED NA ZAČÁTKU
Problém vypadá na na začátku vždy horší, než ve skutečnosti je. Udělat si odstup a v klidu situaci analyzovat až opadnou emoce. Nerozhodovat se pod tlakem a vše si důkladně promyslet. Využít možnost dopředu si naplánovat situace, které se můžou stát na závodě a tím získat bezpečné prostředí a schopnost si v té situaci poradit a udržet vnitřní klid.

4. ZVAŽOVAT VÍCE ŘEŠENÍ A ZDRŽET SE NEGATIVNÍCH SOUDŮ
Základem je udržení mysli v pozitivním módu. Neodsuzovat se a změnit negativní vyjadřování na pozitivní – jak se vyjadřujete, tak myslíte a to se Vám taky děje.

5. VĚŘIT VE VLASTNÍ SCHOPNOSTI A NELITOVAT NÁSLEDNÉ ROZHODNUTÍ
Rozhodnout se pro pozitivní změnu a nebát se k ní vykročit. Nezpochybňovat své rozhodnuti a věnovat energii a pozornost postupům a metodám k dosažení cíle. Změnit své stereotypní myšlení a nebát se řešit problémy novým způsobem. Zbavit se předsudků, věřit a očekávat pozitivní konec.

6. OCENIT SE A POCHVÁLIT I ZA DROBNÉ ÚSPĚCHY A POKROKY
Sepsat si seznam silných stránek, svých úspěchů a věcí, na který jste hrdí.

Nakročeno k vítězství

Pokud dokážeme některé strategie z daného seznamu využívat ve svém sportovním životě, jsme na dobré cestě stát se klidným, vyrovnaným člověkem, který má nakročeno k vítězství! Vše záleží jen na rozhodnutí, jak moc to chceme, a co jsme proto ochotni udělat. Změna je těžká jen natolik, nakolik si budete myslet, že těžká je! Není lepší to raději zkusit? Jen klidný a vyrovnaný sportovec, je schopen udržovat trvale vysokou výkonnost!

The following two tabs change content below.

Mohlo by se vám líbit...