Jak zkrotit kolotoč myšlenek? Zkuste je zmapovat!

Výsledek obrázku pro handmade mind map

Zvoní budík. Rychlý ranní rituál přípravy na nový den a poklusem do práce. Co všechno dnes musím zařídit? Pošta, do čistírny, polední schůzka, doladit prezentaci, odpovědět na všechny emaily, s dětmi na kroužky, dárek k narozeninám, obvolat klienty, vyřešit reklamaci, v knihovně už nabíhá zpozdné … tlak stoupá, ruce se začínají potit … a to jsem na polovinu věcí určitě zapomněla … Tak POČKAT!

Připadá Vám tento příběh povědomý? Také byste občas potřebovali zastavit kolotoč myšlenek a udělat si v nich pořádek? Sepsat, roztřídit, propojit či přiřadit k nim priority? Nebo přijít na zcela nové nápady? Pokud jste alespoň na jednu otázku odpověděli kladně, pojďte si vyzkoušet myšlenkové mapování, které vám pravděpodobně bude povědomé, ale možná vás lecčím překvapí.

Proč se pustit do myšlenkového mapování?

Myšlenkové mapování je nástroj, který vám umožní vizuálně zachytit vaše myšlenky, nápady, plány či úkoly. Vytvářením myšlenkových map stimulujete obě mozkové hemisféry (pracujete s jazykem, daty, čísly, ale i obrazy, emocemi, vůněmi či intuicí). Zachycení myšlenek do fyzické podoby (slova, obrázky, symboly) vám rovněž umožní vytvořit mezi nimi vazby, uvědomit si nové asociace a podívat se na známé věci nezaujatým pohledem.

Od teorie k praxi aneb jak zachytit tok myšlenek

Vezměte si nyní tužku/pastelky/fixy a prázdný papír a do středu napište „Můj týden“. Postupně začněte kreslit jednotlivé větve, které mohou představovat dny či oblasti vašeho života. Další úroveň větvení může představovat dílčí úkoly, plány, důležité osoby, nápady a jakékoliv další postřehy, které nesmí ve vašem týdenním harmonogramu chybět. Větve můžete barevně odlišit, místo slov použít obrázky, čísla či symboly, přiřadit jim priority, vzájemně je propojit. Nebojte se škrtat, ani přepisovat. Až budete hotoví, podívejte se na svou mapu a upřímně si odpovězte na následující otázky:

  • Co vidíte před sebou? Poloprázdný papír nebo přílivovou vlnu úkolů, ve které se už teď začínáte topit?
  • Jaký pocit ve vás vyvolává pohled na váš týdenní plán?
  • Jaké věci vám dělají radost a které jsou povinností či nutností?
  • Které oblasti vaší mapy jsou pro vás prioritou? Co považujete za méně důležité či dokonce zbytečné a neváhali byste se škrtáním?
  • Co ve vaší mapě postrádáte?
  • Je ve vaší mapě něco, co byste chtěli změnit? Jakým způsobem byste to mohli udělat?

Nechte si čas na přemýšlení a tvoření. K mapě se můžete vrátit druhý den a znovu si položit tytéž otázky. A třeba vás napadne i řada dalších. Teď už se ale pojďme podívat na to, v jakých dalších situacích či kontextech můžeme myšlenkové mapování využít.

Kdy ještě se vám mohou myšlenkové mapy hodit?

Pokud bych měla myšlenkové mapy charakterizovat jedním slovem, bez váhání bych zvolila slovo „univerzálnost“. Jsou nástrojem, který můžeme jakkoliv, kdykoliv a v kterékoliv situaci uchopit a přizpůsobit svým potřebám. Pro představu uvádím několik příkladů jejich použití:

Plánování a organizování

Do myšlenkové mapy můžete kromě svého denního či týdenního harmonogramu zaznamenat třeba i vaše plány na celý rok a zpětně je pak bilancovat. S pomocí myšlenkové mapy naplánujete ale i rodinnou oslavu, letní dovolenou či pracovní projekt.

Záznamy, poznámky či zápisky

Zkuste si namísto nikdy nekončících seznamů úkolů vytvořit myšlenkovou mapu. Mně osobně se pak prokrastinace vyhýbá obloukem. A co třeba překvapit kolegy netradičním zápisem ze schůze, který si konečně někdo přečte až do konce? Myšlenkové mapy se mi skvěle osvědčily i při tvorbě výpisků z knížek.

Hledání nových nápadů

Máte někdy pocit, že už dlouho přešlapujete na místě a potřebovali byste novou inspiraci? Pak nechte plynout tok myšlenek a zachyťte ho přímo před vámi. Možná vás překvapí, co nového přitom objevíte.

Příprava prezentace

Před veřejným vystoupením jsou pro mě dnes myšlenkové mapy neodmyslitelnou součástí přípravy. Často je také používám i při samotných prezentacích, protože řeknou mnohem více než stránka plná textu a odrážek.

Zmapování obav či problémů

Pokud vás už dlouho něco trápí a nevíte si rady s řešením, zkuste své obavy či problémy zmapovat. Posílíte tak svůj pocit kontroly nad celou situací a nezřídka se objeví i nové způsoby řešení, které vám do té doby nepřišly na mysl.

Seznam možností použití myšlenkových map nikdy nebude úplný, ani konečný. A jsem si jistá, že vás napadne řada dalších způsobů, jak byste mohli myšlenkové mapy využít právě vy. Pokud stále váháte, zda vzít do ruky tužku a papír, protože váš pracovní nástroj je především klávesnice a monitor, i v tomto vás myšlenkové mapy možná překvapí.

Papír a tužka versus online mapování

Myšlenkové mapy můžete vytvářet nejen vlastní rukou, ale i prostřednictvím online aplikací a programů, kterých dnes na internetu najdete neuvěřitelné množství. Řada z nich má velmi jednoduché a intuitivní ovládání a základní funkce vám nabídne bezplatně. Během několika málo minut si tak vytvoříte myšlenkovou mapu, kterou můžete sdílet s ostatními a jakkoliv dodatečně upravovat a doplňovat bez škrtání a přepisování. Tipy na konkrétní aplikace najdete v jednom z mých předchozích článků.

Chcete vědět více?

Pokud vás myšlenkové mapy zaujaly a máte chuť podrobněji prozkoumat, jaké další možnosti nabízí, užitečné informace najdete v knihách Tonyho Buzana, iniciátora a propagátora myšlenkových map.

Save

Save

The following two tabs change content below.