Zpráva o využívání koučování v mateřských školách v České republice

Mgr. Iva Mládková, vedoucí učitelka v mateřské škole v Petřvaldě, která prošla koučovacím výcvikem, získané dovednosti aplikovala do své řídící i pedagogické praxe a téma koučování ve školách navíc rozpracovala ve své letošní diplomové práci. V tomto článku naleznete výstupy z šetření, které Iva provedla.

Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda jsou metody koučování využívány při řízení v mateřských školách a zda jejich využití přináší efekt do řízení mateřských škol. Když se podíváme do zahraničí, tak zatím nejdůkladnější a komplexní studie o koučování byla provedena v roce 2004 Nadací Annenberg (USA) pro reformy vzdělávání. Výstupy šetření Nadace Annenberg uvádí, že efektivní koučování podporuje spolupráci, reflektivní praxi, podporuje učitele při vzdělávací práci, a také v osobním rozvoji, kulturu školy i podmínky. Pomáhá škole vytvářet soudržnost školy a zaměřit se na strategické potřeby školy. Podporuje realizaci učení a vzájemné odpovědnosti, dále zjistili, že koučování podporuje kolektivní vedení napříč vzdělávacím systémem. Podstatným rysem koučování je, že používá vztahy mezi vedením školy a učiteli k účinné konverzaci, která vede k potřebným změnám chování, rozvíjí vůdčí schopnosti a zaměřuje se na způsoby, jak zlepšit výsledky…[1]

Šetření provedeného v Ivině diplomové práci se účastnilo 70 žen a 1 muž působících ve vedoucích funkcích v mateřských školách ve 4 moravských krajích. Při hledání odpovědi na otázku, zda vedoucí pracovníci mateřských škol v České republice znají metodu koučování, bylo zjištěno, že metodu zná 48 % respondentů. Aplikací koučování ve školách se v praxi zabývá téměř 37 % respondentů. A co se vedoucím pracovníkům mateřských škol při vedení a řízení osvědčuje mimo koučování? Respondenti pracují s lidmi, kteří jsou z větší části otevřeni změnám a možná proto mohou využívat metody řízení jako je podporování a delegování a jen zřídka využijí direktivní způsoby. Respondenti dále využívají týmovou spolupráci, efektivní komunikaci a naslouchání, pochvaly, povzbuzení, dohody, mentorskou podporu, teambuilding, ale i metodu „cukru a biče“.

Na výzkumnou otázku: „Osvědčily se v praxi prvky koučování a jaké?“ respondenti obsáhle a pozitivně reflektovali své zkušenosti vedoucích pracovníků využívajících poměrně širokou škálu prvků koučinku. Respondenti uvádí konkrétní přínosy využití koučování v praxi:

  • vytváření týmu, lepší a dobrá spolupráce
  • lepší atmosféra na pracovišti,
  • zvyšování motivace – lidé se motivují sami, motivace zaměstnanců,
  • dopracování se k úspěchu, lepší výsledky,
  • lepší adaptibilita ke změnám,
  • vytváření vlastních cílů,
  • posilování a podpora samostatnosti a individuality,
  • pomáhá učiteli hledat a nacházet nová řešení – zvyšuje sebedůvěru,
  • pomáhá při řešení problémů,
  • hledání, nalézání rozvoj a využití skrytého potenciálu lidí,
  • efektivnější zpětná vazba – konstruktivnost, zpětná vazba jako motivační prvek
  • rozvíjí empatii,
  • rozvíjí sebereflexi,
  • osobní rozvoj,
  • posilování a podpora samostatnosti a individuality,
  • ochota spolupodílet se na budování brand name, image a kultury školy,
  • cesta snadněji najít potřebnou cestu,
  • časová úspora,
  • nastavení partnerského přístupu při realizaci společných úkolu,
  • posílení chuti a ochoty kolegů k práci,
  • profesní rozvoj kolegů i můj,
  • bezproblémový chod školy,
  • profesně zdatní učitelé, dovednost obhájit si, aktivita zaměstnanců,
  • zvyšování efektivity a kvality práce,
  • zvýšení efektivity práce zaměstnanců, nastavení dobré kultury školy, ve zlepšení výsledků vzdělávání školy a dobré prezentace.

Součástí odpovědí bylo také doporučení: „Aby byla metoda účinná, musí být prováděna velmi přirozeně, spíše nepozorovaně a velmi citlivě. S velkou trpělivostí. Pokud to vyzní násilně a nepřirozeně, koučovaný ji projde formálně, ale nebude to pro něj mít žádný přínos.“

A jaké koučovací nástroje v jakých řídících činnostech vedoucí pracovníci mateřských škol využívají?

Za nejvíce používané nástroje lze považovat GROW a SWOT analýzu. Mezi často využívané prvky patří otázky na úspěchy, zdroje a výjimky v minulosti, otázky typu Představte si…. a akční plánování. Konkrétní řídící činnosti a používané nástroje s počty odpovědí respondentů zachycuje tabulka č. 1.:

Řídící činnosti Využívám nejčastěji Využívám často Využívám občas
vytváření vize školy 5x akční plánování,

11x SWOT, vizualizace

akční plánování, otázky na úspěch, časová osa, SWOT akční plánování,

časová osa

vytváření strategie rozvoje 3x akční plánování, GROW,

11x SWOT

3xakční plán, , SWOT, škálování 4x akční plánování,

 

plánování projektů 3x akční plánování, 2x karteziánské kvadranty, 2x vizualizace, 2xGROW, 3x časová osa, 2x  SWOT otázka na úspěch,

časová osa,

4x akční plánování,

Blueprint projektu

pohospitační rozhovory akční plánování,

3x vizualizace, karteziánské kvadranty, zázračná otázka, otázky na úspěchy…, otázky typu Představte si..,

4x škálování

otázky na úspěchy, zdroje  a výjimky v minulosti vizualizace
plánování akcí školy 7x akční plánování, GROW,

7x časová osa

4x časová osa,                  3x akční plánování,

otázky typu, představte si..,

Časová osa
evaluace 9 x SWOT, 3x otázky na úspěchy, zdroje a výjimky v minulosti, 3x akční plánování Mapování života,

4x škálování

GROW

autoevaluace 8 x SWOT,

2x otázky na úspěchy, zdroje a výjimky v minulosti,

3x akční plánování

otázky na úspěchy, zdroje  a výjimky v minulosti,

3 x škálování,

2x GROW

při tvorbě osobního plánu

rozvoje učitele

Sebekoučování, Akční plán, 5 x otázky typu Představte si…, SWOT,zázračná otázka,otázky na úspěch, zdroje v minulosti 3x otázky na úspěchy, zdroje a výjimky v minulosti, 4x vizualizace 3x časová osa
motivační rozhovory 2x otázky typu  představte si,

GROW, zázračná otázka, otázky na úspěch, zdroje v minulosti,

3x akční plánování, neurologické úrovně

otázka na úspěch, otázky na úspěchy, zdroje             a výjimky v minulosti, otázky typu Představte si..,

časová osa, mapování života

vizualizace
osobní koučování kolegů Mapování života,otázky typu představte si, GROW,zázračná otázka, otázky na úspěch, zdroje v minulosti, škálování Akční plánování,

časová osa

sebekoučování 3x Mapování života, otázky typu představte si, SWOT, akční plánování, 2x škálování, 2x vizualizace otázky typu představte si,  otázky na úspěch, zdroje v minulosti,
řešení problémových situací GROW, vizualizace, karteziánské kvadranty, akční plánování, otázky typu představte si, otázky na úspěch, zdroje v minulosti, SWOT, otázky na úspěch, zdroje v minulosti otázky na úspěchy, zdroje
jednání se zřizovatelem 2x GROW, 3x akční plánování, vizualizace,2x zázračná otázka, otázky typu Představte si.., otázky na úspěch, zdroje v minulosti,  otázky na úspěch, vizualizace,

otázky typu Představte si..,

SWOT

zázračná otázka, škálování

jednání s rodiči akční plánování GROW, vizualizace, škálování, otázky typu Představte si.., otázky na úspěch, zdroje v minulosti, otázky typu Představte si.., zázračná otázka

Tabulka č. 1 Činnosti a prvky koučinku, které se osvědčily v praxi

Závěrem lze říci, že většina respondentů výzkumného vzorku, kteří aplikující prvky koučování do řízení školy, vnímají tuto techniku pro školy jako přínosnou. Konkrétně se osvědčilo vedoucím pracovníkům aplikovat prvky koučinku při řízení mateřské školy v 96 %. Z výzkumného šetření na vzorku škol v našich moravských krajích vyplývají zjištění, která korelují se zkušenostmi v zahraničí.

 

 

Zdroje:

[1] What works in education. edutopia. [online]. 15.3.2016 [cit. 2016-03-15]. Dostupné z: http://www.edutopia.org/blog/coaching-impact-teachers-principals-students-elena-aguilar

MLÁDKOVÁ, Iva. Možnosti aplikace prvků koučinku do procesu řízení pedagogického týmu v mateřské škole . Olomouc, 2016. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Pedagogická fakulta

Obrázek dostupný z http://www.allwritingsource.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/09/phd-thesis.jpg

Save

Save

Save

Save

Mohlo by se vám líbit...